Załącznik do zarządzenia
Nr 4/2006/2007
Z dnia 27 września 2006 r.

REGULAMIN STUDIÓW
W AKADEMII TECHNICZNO-ROLNICZEJ IM. J.J. ŚNIADECKICH
W BYDGOSZCZY

 

 

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1.   Zasady i warunki przyjęcia na studia określa senat Akademii.

2.   Przyjęcie na studia jest uzależnione od spełnienia określonych przez senat Akademii wymogów, właściwych dla danego kierunku studiów.

§ 2

1.   Przyjęcie w poczet studentów Akademii następuje z chwilą immatrykulacji i po złożeniu ślubowania
w obecności rektora lub dziekana. Treść ślubowania określa statut Akademii.

2.   Po immatrykulacji student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks. Indeks jest dokumentem przedstawiającym przebieg i wyniki studiów oraz pozostaje własnością studenta po ukończeniu studiów.

3.   Po ukończeniu studiów absolwent uzyskuje dyplom Akademii. Sposób wręczania dyplomów określa rada wydziału.

§ 3

Akademia umożliwia dostęp do wszystkich studiów, zgodnie z obowiązującą ustawą o szkolnictwie wyższym
i uchwałami senatu oraz nadaje odpowiednie tytuły zawodowe.

§ 4

Bezpośrednim zwierzchnikiem i opiekunem wszystkich studentów w Akademii jest rektor, a na wydziale dziekan.

§ 5

Dziekan sprawuje nadzór nad realizacją planów studiów, podejmuje decyzje we wszystkich sprawach studenckich związanych z ich przebiegiem na wydziale nie zastrzeżonych do kompetencji rektora i rady wydziału.

§ 6

Od decyzji dziekana przysługuje studentom odwołanie do rektora złożone w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia lub doręczenia decyzji. Niezależnie od studenta odwołanie za zgodą zainteresowanego może wnieść organ samorządu studenckiego.

§ 7

1.   Reprezentantem ogółu studentów są organy samorządu studenckiego, a reprezentantem studentów danego roku na wydziale jest wybrany przez nich starosta roku.

2.   Organy samorządu studenckiego są powołane do reprezentowania i ochrony interesów studentów w zakresie spraw dydaktyczno-wychowawczych i socjalno-bytowych.

§ 8

Niniejszy regulamin obowiązuje studentów i pracowników Akademii.

 

UKŁAD ROKU AKADEMICKIEGO

§ 9

1.   Rok akademicki rozpoczyna się nie później niż 1 października i trwa nie dłużej niż do 30 września następnego roku kalendarzowego.

2.   Rok akademicki obejmuje:

1)   okres zajęć dydaktycznych podzielony na dwa semestry:

- semestr zimowy,

- semestr letni,

na studiach stacjonarnych każdy nie dłuższy niż 15 tygodni;

na studiach niestacjonarnych każdy obejmujący minimum 5 zjazdów dydaktycznych, dwu - trzy dniowych;

2)   czas trwania czterech sesji egzaminacyjnych, wolnych od zajęć dydaktycznych, trwających łącznie nie krócej niż 6 tygodni:

-  zimowej - zamykającej semestr zimowy,

-  zimowej poprawkowej - zamykającej semestr zimowy w odniesieniu do zaliczeń i egzaminów nie zdanych w sesji podstawowej, trwającej bezpośrednio po zakończeniu zimowej sesji egzaminacyjnej,

-  letniej - zamykającej semestr letni,

-  letniej poprawkowej - zamykającej semestr letni w odniesieniu do egzaminów nie zdanych w sesji podstawowej, trwającej w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym rozpoczęcie nowego roku akademickiego,

3)   czas trwania praktyki programowej, o ile uwzględnia ją plan studiów;

4)   okres wakacji zimowych, wiosennych i letnich, trwających łącznie nie krócej niż 6 tygodni, w tym 4 tygodnie wakacji letnich.

3.   Szczegółową organizację roku akademickiego ustala rektor i podaje do wiadomości co najmniej na trzy miesiące przed jego rozpoczęciem.

4.   Rektor może ustanowić w ciągu roku akademickiego dni wolne od zajęć dydaktycznych.

 

PLANY I PROGRAMY STUDIÓW

§ 10

1.   Studia odbywają się według planów i programów nauczania ustalonych w Akademii, w trybie określonym
w obowiązującej ustawie o szkolnictwie wyższym oraz w przepisach wykonawczych Akademii.

2.   Plan studiów określa przedmioty, zaliczenia, egzaminy, praktyki i ćwiczenia terenowe obowiązujące każdego studenta. Zawiera ustalenia dotyczące:

1)   czasu trwania studiów, liczbę godzin i rodzaje zajęć dydaktycznych;

2)   wykazu przedmiotów;

3)   obowiązku uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych;

4)   sposobu i form zaliczania poszczególnych przedmiotów.

Ponadto plan studiów może zawierać inne ustalenia wprowadzone przez radę wydziału.

3.   Plan studiów winien być udostępniony studentom poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń wydziału.

4.   W ciągu semestru dziekan podaje do wiadomości studentom wzór wpisu do indeksu z zaznaczeniem obowiązujących zaliczeń i egzaminów. Studenci są zobowiązani wypełnić indeksy zgodnie z podanym wzorem.

5.   Możliwości kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów i specjalnościach, ustala rada wydziału.

6.   Na danym kierunku studiów podziału na studia magisterskie i inżynierskie dokonuje dziekan według zasad określonych przez radę wydziału (dotyczy stacjonarnych studiów magisterskich).

7.   Podziału na specjalności dokonuje dziekan na podstawie zasad określonych przez radę wydziału (opinie: kierowników zainteresowanych jednostek organizacyjnych, samorządu studenckiego; deklaracje studentów).

Przy podziale na specjalności brane są pod uwagę możliwości Akademii, potrzeby społeczne i ekonomiczne regionu i kraju, wyniki w nauce uzyskane we wcześniejszych semestrach oraz uzdolnienia i zainteresowania studenta.

8.   Podziały na studia magisterskie i inżynierskie oraz na specjalności, o których mowa w punktach 5, 6 i 7, powinny

- zakończyć się przed upływem semestru poprzedzającego semestr, na którym zgodnie z planem studiów prowadzone są zajęcia w odpowiednich grupach;

- odbyć się bezpośrednio po przyjęciu na studia (dotyczy studiów drugiego stopnia);

- nie dotyczy specjalności deklarowanych przed rozpoczęciem studiów.

§ 11

1. Szczegółowy plan i rozkład zajęć, harmonogram zjazdów na studiach niestacjonarnych ustala dziekan.

2. W opracowywaniu planu i rozkładu zajęć dydaktycznych, harmonogramu zjazdów dydaktycznych mają prawo uczestniczyć organy samorządu studenckiego.

3. Rozkład zajęć podawany jest do wiadomości studentom poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń wydziału oraz na stronach internetowych wydziału nie później niż na 5 dni przed rozpoczęciem semestru.

4. Harmonogram zjazdów dydaktycznych podawany jest do wiadomości studentom poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń wydziału oraz na stronach internetowych wydziału nie później niż na 1 miesiąc przed rozpoczęciem semestru.

5. Harmonogram egzaminów w sesji zimowej i letniej opracowuje starosta roku w uzgodnieniu z egzaminatorami. Harmonogram ten zatwierdza dziekan co najmniej na dwa tygodnie przed daną sesją.

 

OPIEKUN: ROKU, DOMU STUDENTA, PRAKTYK

 

§ 12

1.   W celu usprawnienia organizacji procesu dydaktycznego dziekan po zasięgnięciu opinii organów samorządu studenckiego powołuje opiekunów lat na wszystkich formach studiów, opiekuna domu studenckiego i praktyk programowych oraz sprawuje nadzór nad ich działalnością.

2.   Opiekunami mogą być doświadczeni nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Akademii.

3.   Do obowiązków opiekunów należy:

1)   przekazywanie  studentom  podstawowych wiadomości o toku i organizacji studiów, obowiązujących
w Akademii przepisach;

2)   zapoznanie się z warunkami materialnymi, ewentualnymi trudnościami w nauce, zainteresowaniami
i predyspozycjami każdego studenta;

3)   wdrażanie studentów do samodzielnego opanowania wiedzy poprzez kształtowanie umiejętności organizowania pracy własnej, pomoc w uzyskiwaniu niezbędnych pomocy naukowych;

4)   współdziałanie z organami samorządu studenckiego (przede wszystkim ze starostą roku) oraz organizacjami studenckimi i młodzieżowymi działającymi w Akademii we wszystkich sprawach socjalno-bytowych studentów;

5)   przekazywanie organom Akademii opinii i wniosków studentów we wszystkich sprawach związanych
z kształceniem i wychowaniem oraz w sprawach socjalno--bytowych studentów.

 

LEGITYMACJA STUDENCKA

§ 13

1.   Studentowi Akademii przysługuje legitymacja studencka.

2.   Każdy student, który utracił prawa studenckie, powinien zwrócić legitymację studencką do dziekanatu oraz uregulować wszystkie inne zobowiązania wobec Akademii w terminie dwóch tygodni.

3.   O utracie legitymacji studenckiej student zobowiązany jest niezwłocznie pisemnie zawiadomić dziekana.

4.   W przypadku utraty legitymacji studenckiej w wyniku kradzieży lub innego zdarzenia losowego, student uzyskuje niezwłocznie jej duplikat.

5.   W przypadku nieudokumentowanej utraty legitymacji studenckiej duplikat może być wystawiony po złożeniu pisemnego oświadczenia.

6.   Studenci ostatniego semestru studiów mają prawo posiadania legitymacji studenckiej do dnia egzaminu dyplomowego.

 

PRAWA  STUDENTA

§ 14

Student ma prawo do:

   1) zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności; korzystania w tym celu z pomieszczeń dydaktycznych, biblioteki, urządzeń i środków Akademii oraz z pomocy  nauczycieli akademickich i organów Akademii;

   2) zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich, kołach naukowych oraz uczestniczenia w pracach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w Akademii;

   3) wyboru określonych ustawą władz akademickich oraz przedstawicieli studentów, do organów samorządu studenckiego;

   4) uzyskiwania nagród i wyróżnień;

   5) studiowania według  indywidualnych  planów i programów studiów na zasadach określonych przez radę wydziału;

   6) otrzymania pomocy materialnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami;

   7) ochrony zdrowia i opieki lekarskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

   8) rozwijania zainteresowań naukowych, kulturalnych, turystycznych, sportowych i w tym celu korzystania
z urządzeń i środków Akademii oraz pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów Akademii;

   9) uczestnictwa w zajęciach otwartych innych kierunków studiów;

10) podejmowania pracy zarobkowej, o ile nie koliduje to z obowiązkami studenta.

 

OBOWIĄZKI STUDENTA

§ 15

1.   Do obowiązków studenta należy pełne wykorzystanie możliwości kształcenia się, jakie stwarza mu Akademia oraz postępowanie zgodne z treścią ślubowania i regulaminem studiów.

2.   Student zobowiązany jest w szczególności do:

a) dotrzymywania złożonego ślubowania;

b)    przestrzegania statutu Akademii, regulaminów, przepisów wykonawczych oraz zwyczajów akademickich;

c) szanowania władz akademickich;

d)    obrony dobrego imienia Akademii oraz członków jej społeczności;

e) godnego zachowywania się w Akademii i poza jej murami;

f) poszanowania mienia Akademii i jego ochrony;

g)    dokonywania wymaganych opłat w określonych terminach, w tym opłat za zajęcia dydaktyczne, na podstawie zawartej z Akademią umowy pisemnej;

h)    składania indeksu w terminach wyznaczonych przez dziekana;

i) wypełniania indeksu, kart zaliczeń i egzaminów zgodnie z wzorem wpisów,

j) uzyskania wpisów w karcie obiegowej przy rozliczaniu się z Akademią. 

3.   Student studiów stacjonarnych może podejmować pracę zarobkową. Podjęcie pracy zarobkowej przez studenta nie zwalnia go od prawidłowego realizowania obowiązków wynikających z regulaminu studiów i nie może uzasadniać opóźnień w ich wypełnianiu.

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA STUDENTÓW

§ 16

1.   Za postępowanie niegodne studenta lub naruszenie przepisów obowiązujących w Akademii student ponosi odpowiedzialność przed przełożonymi, komisjami dys­cyplinarnymi lub przed sądem koleżeńskim samorządu studenckiego.

2.   O przekazaniu sprawy do uczelnianej komisji dyscyplinarnej lub sądu koleżeńskiego decyduje rektor.

3.   Szczegółowe zasady postępowania przed uczelnianą komisją dyscyplinarną regulują odrębne przepisy, a przed sądem koleżeńskim - regulamin sądu.

4.   Za przewinienia mniejszej wagi dziekan albo rektor wymierza karę upomnienia, z pominięciem komisji dyscyplinarnej lub sądu koleżeńskiego, podając to do wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń wydziału.

 

DYSCYPLINA STUDIÓW

§ 17

1.   Studenta obowiązuje aktywny udział w zajęciach dydaktycznych przewidzianych w planie studiów oraz terminowe wypełnianie wszystkich wymagań określonych w planie i regulaminie studiów.

2.   Student jest zobowiązany do usprawiedliwiania wszystkich nieobecności na zajęciach, na których obecność jest obowiązkowa (ćwiczenia, laboratoria, zajęcia projektowe, seminaria).

Usprawiedliwienie nieobecności z powodu choroby następuje na podstawie zwolnienia lekarskiego wpisanego do książeczki zdrowia studenta i zgłoszenia pisemnego, w terminie najpóźniej siedmiu dni po rozpoczęciu zwolnienia. Szczegółowy tryb usprawiedliwienia nieobecności ustala prowadzący zajęcia.

3.   Prowadzący zajęcia określa sposób, tryb i termin uzupełniania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach, na których obecność jest obowiązkowa.

4.   Po przekroczeniu limitu 20 % nieobecności na zajęciach dydaktycznych, na których obecność jest obowiązkowa, na wniosek prowadzącego zajęcia, dziekan może stosować sankcje regulaminowe do skreślenia z listy studentów włącznie.

5.   Student ma obowiązek realizacji różnic programowych wynikających ze zmian w planie studiów (w przypadku skierowania na powtarzanie semestru, kontynuowania studiów po urlopie, przeniesienia, wznowienia studiów, podjęcia studiów na drugim kierunku na semestrze wyższym).

6.   Utratę praw studenckich powoduje:

1)   skreślenie z listy studentów;

2)   wydalenie z Akademii;

3)   rezygnacja ze studiów.

 

ZALICZANIE PRZEDMIOTÓW

§ 18

1.   Student uzyskuje zaliczenie zajęć z przedmiotu na podstawie pozytywnej oceny pracy w czasie całego semestru.

Warunki zaliczenia ustala prowadzący nie później niż 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Zaliczenia dokonuje prowadzący zajęcia.

2.   W przypadku nieuzyskania zaliczenia student ma prawo do dwóch zaliczeń poprawkowych. Warunki i termin zaliczenia poprawkowego student ustala z prowadzącym zajęcia.

Zaliczenia poprawkowe nie mogą odbywać się w terminach przewidzianych rozkładem zajęć.

3.   Ostatecznymi terminami uzupełnienia brakujących zaliczeń przedmiotów są:

-  dla semestru zimowego - ostatni dzień zimowej sesji poprawkowej;

-  dla semestru letniego - ostatni dzień letniej sesji poprawkowej.

4.   W przypadku nieuzyskania zaliczenia z zajęć w terminie poprawkowym student ma prawo do złożenia pisemnego odwołania w ciągu 3 dni od daty tego zaliczenia.

Kierownik katedry (zakładu, studium) może zarządzić komisyjne sprawdzenie semestralnych wyników pracy studenta. Powinno ono mieć formę ustną i odbyć się w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.

Jeżeli osobą zaliczającą jest kierownik katedry (zakładu, studium), odpowiednią decyzję podejmuje dziekan.

5.   Zaliczenie komisyjne przeprowadza komisja w składzie trzech osób, powołana przez kierownika katedry (zakładu, studium), który pełni zarazem funkcję przewodniczącego.

Na wniosek studenta w skład komisji mogą wejść jako obserwatorzy: opiekun roku i przedstawiciel organu samorządu studenckiego.

Decyzja komisji jest ostateczna.

Jeżeli osobą zaliczającą jest kierownik katedry (zakładu, studium) odpowiednie decyzje podejmuje dziekan.

6.   W stosunku do studenta, który nie zdał zaliczenia komisyjnego, dziekan podejmuje decyzję zgodnie z § 26 niniejszego regulaminu.

 

EGZAMINY

§ 19

1.   Student jest obowiązany do zdawania egzaminów w sesji egzaminacyjnej zgodnie z jej harmonogramem. Dotyczy to egzaminów w terminie normalnym i poprawkowym.

2.   Student nie ma prawa do zdawania egzaminu z przedmiotu, z którego uprzednio nie uzyskał zaliczenia. W takim przypadku student traci prawo do jednego terminu egzaminu, nie otrzymując żadnej oceny.

3.   W przypadku uzyskania na egzaminie w terminie normalnym oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego z każdego nie zdanego przedmiotu. Egzamin poprawkowy musi zawierać część ustną.

4.   W przypadku usprawiedliwionej nieobecności studenta na egzaminie w terminie normalnym lub poprawkowym przysługuje mu termin dodatkowy.

5.   W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności studenta na egzaminie w terminie normalnym lub poprawkowym traci on prawo do tego terminu, otrzymując wpis: „nie przystapił do egzaminu”.

6.   Ostatecznymi terminami egzaminów poprawkowych są:

-  po semestrze zimowym -  ostatni dzień zimowej sesji poprawkowej;

-  po semestrze letnim - ostatni dzień letniej sesji poprawkowej.

§ 20

1.   Na pisemne odwołanie studenta, złożone w ciągu 3 dni od daty egzaminu poprawkowego, dziekan zarządza -
w uzasadnionych przypadkach - egzamin komisyjny, który powinien odbyć się w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku.

2.   Dziekan może  zarządzić egzamin komisyjny z własnej inicjatywy.

3.   Dziekan powołuje komisję egzaminacyjną, której przewodniczy. W skład komisji wchodzą: poprzedni egzaminator, jeden lub dwóch specjalistów z zakresu przedmiotu - lub mu pokrewnego - objętego egzaminem.

4.   Komisji egzaminacyjnej nie może przewodniczyć osoba uprzednio egzaminująca studenta.

5. Na wniosek studenta w skład komisji egzaminacyjnej może wejść przedstawiciel samorządu studenckiego lub opiekun roku.

6. Egzamin komisyjny musi zawierać część ustną.

7. W stosunku do studenta, który nie zdał egzaminu komisyjnego, dziekan podejmuje decyzję zgodnie z § 26 niniejszego regulaminu.

§ 21

1. Student wykazujący się dobrymi wynikami w nauce z danego przedmiotu w trakcie semestru może przystąpić do egzaminu w dowolnym, uzgodnionym z egzaminatorem terminie przed sesją, w terminie „zerowym”, po uzyskaniu zaliczenia warunkującego przystąpienie do tego egzaminu.

2. Wynik negatywny egzaminu „zerowego” nie powoduje utraty przez studenta możliwości skorzystania z dalszych terminów regulaminowych.

3. O dopuszczeniu do terminu "zerowego" decyduje egzaminator.

 

ZALICZANIE PRAKTYK

§ 22

1. Praktyki programowe stanowią część procesu dydaktycznego i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu zgodnie
z ustaleniami rady wydziału.

2. Zasady organizacyjno-regulaminowe oraz tryb zaliczania praktyk wynikających z planów studiów określa dziekan, kierując się przepisami obowiązującymi w tym zakresie.

3. Praktyki programowe wpisuje się do indeksu wraz z innymi zajęciami dydaktycznymi ustalonymi planem studiów według wzoru podanego przez dziekana.

4. Odwołanie studenta z praktyki na wniosek zakładu pracy lub niezrealizowanie jej programu powoduje niezaliczenie praktyki.

5. Studentowi, który z uzasadnionych przyczyn nie odbył praktyki bądź jej części w wyznaczonym terminie, dziekan może zezwolić na jej odbycie w innym czasie. Przesunięcie terminu odbycia tych zajęć musi być odnotowane w indeksie.

6. Przesunięcie terminu odbycia praktyki na okres po zakończeniu semestru uniemożliwia jego zaliczenie we właściwym czasie. Student może uzyskać jedynie wpis warunkowy na następny semestr z określeniem terminu uzupełnienia zaliczenia.

7. Program, sposób i formę zaliczenia  praktyk ustala i zatwierdza dziekan.

8. Dziekan na pisemny wniosek studenta złożony przed terminem odbycia praktyk może mu zaliczyć jej część lub całość na podstawie udziału w obozie naukowym, jeżeli program obozu pod względem merytorycznym odpowiada wymogom określonym w programie studiów dla danej praktyki.

9. Dziekan może zaliczyć studentowi na poczet praktyki wykonywaną przez niego pracę zarobkową, w tym również za granicą, jeżeli jej charakter spełnia wymagania przewidziane w programie praktyk studenckich.

W takich przypadkach nie przysługują żadne świadczenia za praktykę.

10. Niezaliczenie praktyki (w terminie regulaminowym bądź warunkowym) powoduje ostatecznie brak możliwości zaliczenia semestru.

 

OCENY

§ 23

1. Przy zaliczeniach i egzaminach stosuje się następujące oceny:

celujący 6,0

bardzo dobry   5,0

dobry plus 4,5

dobry 4,0

dostateczny plus 3,5

dostateczny 3,0

niedostateczny    2,0

2.   Oceny ze wszystkich egzaminów wpisywane są do: indeksu, karty okresowych osiągnięć studenta (karty egzaminacyjnej) oraz protokołów.

3. Ocena ostatecznego zaliczenia oraz każdego egzaminu wraz z datą zgodną z faktycznym terminem zaliczenia lub egzaminu musi być wpisana do: indeksu, karty i protokołu.

4. Oceny z zaliczeń i egzaminów komisyjnych wpisuje się w dodatkowej rubryce w indeksie oraz do odrębnego protokołu.

5. Wszelkie odstępstwa od terminów występujących w § 18 i 19 muszą być zawczasu ustalone z dziekanem.

 

ZALICZENIE SEMESTRU

§ 24

1.   Okresem zaliczeniowym jest semestr.

2.   Warunkiem zaliczenia semestru jest spełnienie wszystkich wymagań określonych w planie studiów.

3.   Liczba egzaminów w jednej sesji egzaminacyjnej nie może przekraczać czterech.

4.   Organizację i tryb zaliczania semestru oraz termin złożenia indeksów do rejestracji ustala dziekan.

5.   Student za zgodą dziekana ma prawo uczestniczyć awansem w zajęciach, zaliczać i zdawać egzaminy
z dowolnego przedmiotu przewidzianego w planie studiów na wyższym semestrze, o ile zdał egzaminy i uzyskał wszystkie zaliczenia warunkujące udział w tych zajęciach.

§ 25

Student uczestniczący w pracach badawczych lub wdrożeniowych może być zwolniony z udziału w niektórych zajęciach z przedmiotu, z którym tematycznie związana jest realizowana praca. Studentowi można również zaliczyć ćwiczenia, zajęcia seminaryjne, egzaminy z przedmiotu, z którym tematycznie związana jest dana praca. Zaliczenia i zwolnienia z tych zajęć dokonuje prowadzący dany przedmiot.

§ 26

1.   W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru, dziekan wydaje decyzję o:

1)   zezwoleniu na powtarzanie semestru, z wyjątkiem pierwszego semestru;

2)   warunkowym wpisie na następny semestr studiów,  z terminem ostatecznym odrobienia zaległości;

3)   skreśleniu z listy studentów.

2.   Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie semestru nie więcej, niż jeden raz w czasie trwania studiów, chyba że powodem niezaliczenia była długotrwała choroba lub istnienie innych odpowiednio uzasadnionych przyczyn.

W takich przypadkach decyzje podejmuje rektor.

3.   Studentowi, który powtarza dany semestr studiów, mogą być uznane pozytywne wyniki zaliczeń i egzaminów
z tego samego semestru uzyskane przed jego powtarzaniem. Decyzję o tym podejmuje dziekan wydając decyzję o powtarzaniu i dokonuje odpowiedniego przepisania ocen w indeksie.

4.   Student powtarzający semestr zobowiązany jest do realizacji różnic programowych wynikających ze zmian
w planie studiów, w zakresie treści wymaganych standardami nauczania dla kierunku.

5.   Student powtarzający semestr może za zgodą dziekana uczestniczyć w wybranych zajęciach następnego roku, zaliczać je i zdawać egzaminy, o ile zdał egzaminy i uzyskał wszystkie zaliczenia warunkujące udział w tych zajęciach.

6.   Warunkowe zezwolenie na podjęcie studiów w następnym semestrze, wraz z powtarzaniem niezaliczonego przedmiotu może być udzielone studentowi przez dziekana, gdy:

1)   liczba niezdanych egzaminów i zaliczeń nie jest większa niż :

a)   jeden na pierwszym roku studiów,

b)   dwa w semestrach wyższych od drugiego, przy czym nie więcej jak dwa w następujących po sobie semestrach,

2)   istnieje realna możliwość nadrobienia zaległości w okresie nie dłuższym, niż dwa następne semestry.

7.   W uzasadnionych przypadkach dziekan może podjąć decyzję o ponownym wpisie warunkowym.

8.   Student powtarzający przedmiot w ramach wpisu warunkowego nabywa prawo do zaliczania przedmiotu zgodnie z § 18, 19 i 20 niniejszego regulaminu.

9.   Skreślenie z listy studentów:

1) dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:

a)   niepodjęcia studiów,

b)   rezygnacji ze studiów,

c)   niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego,

d)   ukarania karą dyscyplinarną wydalena z Akademii;

2) dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:

a)  stwierdzenia braku postępów w nauce,

b)  nieuzyskania zaliczenia semestru w określonym terminie:

- niezaliczenie I semestru studiów,

- niezaliczenie semestru studiów po raz drugi,

c)  niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.

10. Student skreślony z listy studentów przed odbiorem dokumentów powinien uregulować wszystkie zobowiązania wobec Akademii, czego potwierdzeniem jest wypełniona karta obiegowa.

 

PRZENIESIENIA

§ 27

1.   Przeniesienia mogą być realizowane nie później niż w okresie pierwszych trzech tygodni danego semestru jako:

1)   przeniesienia w obrębie Akademii:

- z kierunku na kierunek,

- pomiędzy formami studiów;

2)   przeniesienia z innych uczelni zarówno krajowych, jak i zagranicznych do Akademii;

3)   przeniesienia z Akademii do innych uczelni zarówno krajowych, jak i zagranicznych.

2.   Decyzję o przeniesieniu podejmuje odpowiednio:

1) na I semestrze studiów – rektor,

2) po zaliczeniu I semestru studiów – dziekan.

3.   Student może się przenieść w obrębie Akademii, z innej szkoły wyższej, w tym także z zagranicznej szkoły wyższej za zgodą:

1)  rektora, jeżeli wypełnił zasady postępowania klasyfikacyjnego wymaganego do przyjęcia na studia, na kierunek, na który chce się przenieść;

2)  dziekana wydziału przyjmującego, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w jednostce, którą opuszcza.

4.   Dziekan ustala semestr, na który student może być przeniesiony, oraz termin i sposób wyrównania różnic programowych.

5.   Przyjęcie osoby przenoszącej się może być uzależnione od:

- dotychczasowych wyników w nauce;

- różnic programowych, które nie mogą powodować cofnięcia na semestr niższy od drugiego.

6.   Student przeniesiony otrzymuje:

- po przeniesieniu w obrębie Akademii – nowy indeks, a legitymację studencką tylko w przypadku zmiany wydziału;

 - po przeniesieniu z innej uczelni – nowy indeks i legitymację studencką.

Do indeksu należy wpisać:

- podstawę przeniesienia,

- przebieg  studiów  kierunku,  z którego student się przenosi; z dokonanego wpisu powinno wynikać, czy student przeniesiony jest na danym semestrze po raz pierwszy, czy go powtarza,

- wyszczególnić różnice programowe i terminy ich wyrównania,

- przedmioty z poszczególnych semestrów zrealizowane na kierunku studiów, z którego student się przenosi.

7.   Indeks stanowiący podstawę do przeniesienia, pozostaje w aktach osobowych studenta przez cały okres jego pobytu w Akademii.

§ 28

Przeniesienia, o których była mowa w § 27, nie zmieniają postanowień regulaminu w zakresie udzielanych urlopów, powtarzania roku, wznowienia studiów, tj. nie dają podstaw do dodatkowych uprawnień.

 

URLOPY

§ 29

1.   Urlop krótkoterminowy lub roczny może być udzielony studentowi jeden raz w przypadku:

1)   długotrwałej choroby, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim;

2)   ważnych okoliczności losowych;

3)   skierowania na studia zagraniczne;

4)   urodzenia dziecka przez studentkę;

5)   opieki nad dzieckiem;

6)   trudnej sytuacji materialnej.

2.   Urlop roczny może być udzielony studentowi ponownie wyłącznie w przypadku długotrwałej choroby na podstawie opinii komisji lekarskiej wydanej przez akademicką służbę zdrowia.

3.   Na czas trwania czynnej służby wojskowej student otrzymuje urlop specjalny. Udzielenie urlopu specjalnego nie odbiera studentowi możliwości wynikających  § 29 pkt. 1.

4.   Wniosek o urlop powinien być złożony z chwilą zaistnienia okoliczności czasowo uniemożliwiających kontynuowanie studiów.

5.   Studentowi może być udzielony urlop krótkoterminowy w związku z wyjazdem krajowym lub zagranicznym.

6.   Udzielenie urlopu automatycznie przedłuża termin planowego ukończenia studiów.

7.   Udzielenie urlopu potwierdza się wpisem do indeksu.

8.   W okresie urlopu student zachowuje `_oldbip_uprawnienia` studenckie.

9.   W trakcie urlopu student może za zgodą dziekana brać udział w niektórych zajęciach następnego roku oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów, o ile zdał egzaminy i uzyskał wszystkie zaliczenia warunkujące udział
w tych zajęciach.

10. Student kontynuujący naukę po urlopie zobowiązany jest do realizacji ewentualnych różnic programowych wynikających ze zmian w planie studiów.

§ 30

1. Studentom  I roku  odpowiedniego urlopu udziela rektor  na podstawie stosownych dokumentów oraz opinii dziekana.

2. Studentom po zaliczeniu I roku studiów odpowiedniego urlopu udziela dziekan na podstawie stosownych dokumentów.

 

WZNOWIENIA

§ 31

1.   Ponowne przyjęcie na studia osoby, która je przerwała lub została skreślona z listy studentów na pierwszym semestrze studiów, następuje na ogólnych zasadach rekrutacji na studia wyższe.

2.   Student Akademii, który po zaliczeniu minimum I semestru:

1)   zrezygnował ze studiów lub został skreślony z listy studentów z powodu nie-uiszczenia odpowiednich opłat, ma prawo je wznowić i jest traktowany jako student kontynuujący naukę;

2)   został skreślony z listy studentów z powodu niezaliczenia semestru, niezdania egzaminu dyplomowego ma prawo je wznowić na zasadach powtarzania;

3)   został skreślony z powodu niezłożenia pracy dyplomowej, ma prawo je wznowić na zasadach określonych przez dziekana.

3.   Wznowienie studiów jest możliwe jeden raz i nie wcześniej, niż po upływie 6 miesięcy od daty skreślenia i nie później, niż przed upływem 5 lat od ich przerwania. Decyzję o wznowieniu studiów podejmuje dziekan, określając jednocześnie warunki, termin oraz sposób uzupełnienia zaległości wynikających z różnic w planach
i programach studiów.

Dziekan może zarządzić egzaminy sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności z przedmiotów wyznaczonych przez niego.

4.   Studia można wznowić na semestrze nie wyższym, niż następujący po semestrze zaliczonym przed rezygnacją ze studiów bądź skreśleniem z listy studentów.

5.   Student skreślony z listy studentów może wznowić studia w dowolnej formie.

6.   W szczególnie uzasadnionych przypadkach decyzję o kolejnym wznowieniu podejmuje rektor.

 

INDYWIDUALNA ORGANIZACJA STUDIÓW

§ 32

1.   Dziekan na pisemną prośbę studenta może ustalić indywidualną organizację studiów w odniesieniu do studentów:

1)   będących członkami sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadry uniwersjadowej, bez względu na ich przynależność klubową;

2)   samodzielnie wychowujących dzieci tzn. małżeństw studenckich i osób samotnych;

3)   inwalidów;

4)   w innych przypadkach szczególnie uzasadnionych.

2.   Tryb ten polega na ustaleniu indywidualnych terminów realizacji obowiązków dydaktycznych wynikających
z planu i programu studiów (tj. zaliczenia, egzaminy, praktyki) oraz ewentualnym zwolnieniu studenta
z uczestnictwa w niektórych zajęciach.

3.   Tryb ten nie może obejmować zwolnień od zdawania obowiązujących zaliczeń, egzaminów i prowadzić do przedłużenia terminu ukończenia studiów.

4.   Dziekan cofa decyzję o indywidualnej organizacji studiów w przypadku:

1)   niespełniania warunków ustalonych w ust. 1;

2)   na wniosek studenta.

 

 

STUDIA INDYWIDUALNE

§ 33

1.   Student może studiować według indywidualnego planu i programu studiów na zasadach ustalonych przez radę wydziału.

Studia takie mogą polegać na rozszerzeniu wiedzy w ramach specjalności i na skróceniu okresu studiów.

2.   Decyzje w tej sprawie na wniosek studenta podejmuje dziekan, ustalając indywidualny plan studiów i program nauczania oraz powołując opiekuna spośród nauczycieli akademickich.

3.   Studia indywidualne mogą podejmować studenci:

1)   po ukończeniu pierwszego roku studiów, jednak nie później niż na rok przed ich regulaminowym ukończeniem;

2)   którzy uzyskali w okresie dotychczasowych studiów średnią ocenę co najmniej dobrą.

4.   Indywidualny plan studiów nie może powodować przedłużenia toku studiów poza okres ustalony ich planem dla pozostałych studentów danego roku.

5.   Dziekan cofa decyzję o studiach indywidualnych, ustala tryb i warunki powrotu do podstawowego toku studiów, biorąc pod uwagę realne możliwości studenta na wniosek:

1)   opiekuna naukowego ze względu na niezadowalające wyniki w nauce;

2)   studenta.

6.   Studentów studiujących według indywidualnych planów i programów studiów, z wyjątkiem odstępstw terminowych, wymienionych w planie indywidualnym obowiązuje regulamin studiów.

 

STUDIA RÓWNOLEGŁE

§ 34

1.   Student po zaliczeniu I semestru może za zgodą właściwych dziekanów studiować równolegle inne kierunki lub przedmioty, także w innych uczelniach, o ile wypełnia obowiązki związane z tokiem studiów na podstawowym kierunku.

2.   Studentowi, który na podstawowym kierunku studiów nie wywiązuje się z obowiązków wynikających
z regulaminu studiów Akademii, dziekan cofa zgodę na  równoległe kontynuowanie drugiego kierunku.

 

STUDIA NA DRUGIM KIERUNKU

§ 35

1.   Studia na drugim kierunku po ukończeniu studiów wyższych, mogą się zaczynać od pierwszego roku lub lat wyższych z tym, że przyjęcie na pierwszy semestr odbywa się na ogólnych zasadach rekrutacji.

2.   Studia na drugim kierunku, na semestrze wyższym, można podjąć nie później niż przed upływem 5 lat od ukończenia kierunku podstawowego.

3.   Podjęcie studiów na drugim kierunku, na semestrze wyższym, wymaga realizacji różnic programowych.

4.   Podstawę przyjęcia na drugi kierunek studiów, na semestrze wyższym stanowi indeks studenta.

 

PRACA DYPLOMOWA

§ 36

1.   Student studiów stacjonarnych obowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż do dnia:

-  15 lutego - na studiach kończących się semestrem zimowym;

-  30 czerwca - na studiach kończących się semestrem letnim.

2.   Student studiów niestacjonarnych obowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż do dnia:

- 15 maja - na studiach kończących się semestrem zimowym;

- 30 września - na studiach kończących się semestrem letnim.

3.   Dziekan na wniosek studenta lub kierującego pracą dyplomową może przesunąć termin złożenia pracy
w przypadku:

1)   długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim;

2)   niemożliwości wykonania pracy dyplomowej lub końcowej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta (np. awaria lub brak odpowiedniej aparatury badawczej niezbędnej do wykonania pracy, brak dostępu do niezbędnych materiałów źródłowych).

Termin złożenia pracy w ww. przypadkach może być przesunięty nie więcej niż trzy miesiące od terminów określonych w ust. 1 i 2.

4.   W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową dziekan obowiązany jest do wyznaczenia innego promotora pracy. Zmiana kierującego pracą w okresie ostatnich 6 miesięcy przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej na zasadach określonych w ust. 3.

5.   Ponowne przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej, wynikające z  przyczyn określonych w ust. 3 i 4, może być udzielone studentowi za zgodą rektora.

6.   Niezłożenie pracy dyplomowej w wyznaczonych terminach powoduje skreślenie z listy studentów.

7.   Student skreślony z listy studentów w myśl ust. 6 może wznowić studia w terminie nie dłuższym niż 5 lat od daty skreślenia, na zasadach określonych przez dziekana.

§ 37

1.   Pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego do tego nauczyciela akademickiego.

2.   Temat pracy dyplomowej powinien być zgodny z kierunkiem studiów i przedstawiony studentowi nie później, niż na  rok przed terminem ukończenia studiów.

3.   Przy ustalaniu tematu pracy dyplomowej powinny być brane pod uwagę zainteresowania studenta, możliwości Akademii, a także potrzeby gospodarcze regionu i kraju.

W przypadku, gdy student otrzymuje stypendium fundowane, zawarł umowę przedwstępną lub jest pracownikiem zakładu pracy, należy uwzględnić również potrzeby danego zakładu.

4.   Za pracę dyplomową może być uznana praca powstała w ramach studenckiego ruchu naukowego.

5.   Oceny pracy dyplomowej dokonują opiekun pracy i jeden recenzent. W przypadku negatywnej recenzji pracy
o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, który może zasięgnąć opinii drugiego recenzenta.

Do recenzentów stosuje się odpowiednie postanowienie z ust. 1.

 

EGZAMIN DYPLOMOWY

§ 38

1.   Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:

-  zdanie wszystkich egzaminów i uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów oraz praktyk przewidzianych
w planie studiów,

-  uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z pracy dyplomowej, o ile uwzględnia  ją plan studiów.

2.   Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją, której przewodniczy dziekan, albo upoważniony przez niego profesor lub doktor habilitowany. Oprócz przewodniczącego w skład komisji wchodzą: promotor i recenzent.

3.   Egzamin dyplomowy powinien odbywać się w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca od daty złożenia pracy.

4.   Dziekan może ustalić indywidualny termin egzaminu dyplomowego dla studenta, który złożył pracę przed upływem terminów określonych w § 36.

§ 39

1.   Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym i stanowi sprawdzian wiedzy studenta  związanej z kierunkiem studiów i tematem pracy dyplomowej. Powinien uwzględniać wymagania egzaminu na poziomie inżynierskim lub magisterskim.

2.   Przy ocenie wyników egzaminu stosuje się oceny określone w § 23 ust. 1.

3.   Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący oraz członkowie komisji.

§ 40

1.   W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie dziekan wyznacza drugi termin jako ostateczny.

Powtórny egzamin nie może się odbyć wcześniej, niż po upływie jednego miesiąca i nie później, niż przed upływem trzech miesięcy od daty pierwszego egzaminu.

2.   W przypadku niezdania egzaminu dyplomowego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję o:

1) powtarzaniu ostatniego semestru (roku) studiów;

2) skreśleniu z listy studentów.

§ 41

1.   Ukończenie studiów następuje po zdaniu egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej dostatecznym. Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów.

2.   Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:

1)   średnia arytmetyczna wszystkich ocen z poszczególnych semestrów (§ 23 ust. 2 - 4)

-  z egzaminów, jeżeli przedmiot kończy się egzaminem,

-  z zaliczeń, jeżeli przedmiot nie kończy się egzaminem;

2)   ocena pracy dyplomowej, o ile uwzględnia ją plan studiów;

3)   ocena egzaminu dyplomowego, o ile uwzględnia go plan studiów.

Wynik studiów:

-  na których obowiązuje wykonanie i obrona pracy dyplomowej stanowi sumę: 3/5 oceny wymienionej w ust. 2 pkt. 1 oraz po 1/5 ocen wymienionych w ust. 2 pkt. 2 i 3;

-  na których nie obowiązuje wykonanie pracy dyplomowej stanowi sumę: 3/5 oceny wymienionej w ust. 2 pkt. 1 oraz 2/5 oceny wymienionej w ust. 2 pkt. 3.

3.   W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik zgodnie z zasadą:

celujący   6,0 przy średniej ocen od 5,26

bardzo dobry 5,0 od 4,51 do 5,25

   dobry plus 4,5 od 4,26 do 4,50

   dobry 4,0 od 3,76 do 4,25

dostateczny plus 3,5 od 3,26 do 3,75

dostateczny 3,0 do 3,25

4.   Absolwent przed otrzymaniem dyplomu powinien uregulować wszystkie zobowią­zania wobec Akademii, czego potwierdzeniem jest wypełniona karta obiegowa.

 

EUROPEJSKI SYSTEM TRANSFERU PUNKTÓW

§ 42

1. W Akademii funkcjonuje Europejski System Transferu Punktów (Europen Credit Transfer System – ECTS) właściwy dla danego kierunku studiów.

2. Łączna liczba punktów dla wszystkich przedmiotów w semestrze wynosi 30, dla roku studiów 60.

3. Decyzję w sprawie uruchomienia systemu ECTS dla kierunku studiów oraz zatwierdzenia pakietu ECTS obejmującego informacje ogólne o kierunku, ramowy program każdego przedmiotu, jego miejsce w planie studiów, wymiar godzinowy, sposób realizacji oraz przyporządkowaną liczbę punktów podejmuje, rektor na wniosek dziekana.

 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

§ 43

1.   Studentom wyróżniającym się szczególnymi wynikami w nauce, wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków i zdyscyplinowaniem mogą być przyznawane:

1)   nagrody ufundowane przez instytucje państwowe, towarzystwa naukowe, organizacje społeczne - zgodnie
z regulaminami obowiązującymi dla tych nagród;

2)   nagrody i wyróżnienia rektora Akademii.

2.   Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt. 2, może być przyznana studentowi, który spełnia warunki określone w ust. 1, zaliczył semestr (rok) w terminie określonym w regulaminie studiów oraz osiągnął średnią ocen nie niższą niż 4,0.

3.   Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt. 2, może być wypłacona jeden lub dwa razy w roku, jednak jej wysokość nie może przekroczyć w skali rocznej wysokości mie­sięcznego, najniższego wynagrodzenia asystenta.

4.   Szczegółowe zasady i tryb przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, ustala rektor odrębnym regulaminem.

§ 44

1.   Studenci i absolwenci Akademii mogą być  wyróżnieni w następujący sposób:

1)   wpisem do księgi pamiątkowej Akademii;

2)   odznaką honorową Akademii dla wybitnego studenta, absolwenta w danym roku  akademickim.

2.   Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania wyróżnień ustala rektor w porozumieniu z organem uczelnianego samorządu studenckiego.

 

PRZEPISY KOŃCOWE

§ 45

1. Student ubiegający się o rozpatrzenie sprawy wynikającej z postanowień niniejszego regulaminu lub w innej sprawie związanej ze studiami, wymagającej decyzji administracyjnej, składa wniosek o jej rozpatrzenie na piśmie z zachowaniem drogi administracyjnej.

2. Student rezygnujący ze studiów składa dziekanowi pisemne oświadczenie o swojej rezygnacji.

§ 46

1.   Postanowienia niniejszego regulaminu studiów nie dotyczą studiów trzeciego stopnia, słuchaczy studiów podyplomowych oraz studiów i kursów specjalnych.

2.   Postanowienia niniejszego regulaminu studiów mogą być zmienione przez senat Akademii na wniosek rady wydziału lub samorządu studenckiego przed rozpoczęciem roku akademickiego.

3.   Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętym niniejszym regulaminem jest rektor.

4.   W sprawach dotyczących porządku i trybu odbywania studiów nie objętych przepisami niniejszego regulaminu decyduje rektor.


SKOROWIDZ ALFABETYCZNY

 

Awans   24
Dyscyplina studiów   17
ECTS   42
Egzamin   19, 20, 21, 23, 24, 25, 26,
Egzamin dyplomowy   38, 39, 40, 41
Egzamin komisyjny   20
Egzamin poprawkowy   19, 20
Egzamin zerowy   21
Immatrykujacja   2
Indeks   2, 10, 23, 27, 35
Indywidualna organizacja studiów   32
Indywidualny plan i program studiów   33
Karta obiegowa   26, 41
Kary   16
Legitymacja   2, 13, 27
Limit nieobecności   17
Nagrody   43
Nieobecności   17, 19
Niezaliczenie semestru   26
Obowiązki studenta   15, 17
Oceny   23
Ocena na dyplomie   37, 38, 39, 40, 41
Odpowiedzialność dyscyplinarna   16
Odwołania   6, 18, 20, 46
Opiekun roku, domu studenta, praktyk   12
Organizacja roku akademickiego   9
Plan studiów   10
Podział na studia magisterskie i inżynierskie   10
Powtarzanie   26, 28
Praca dyplomowa   36
Praca zarobkowa   14, 15, 22
Praktyka studencka   22
Prawa studenta   14
Program nauczania   10
Przeniesienie   27, 28
Przepisanie ocen   26
Rejestracja indeksów   24
Rezygnacja ze studiów   17, 45
Rok akademicki   9
Rozkład zajęć   11
Różnice programowe   17, 27
Samorząd studencki   7, 14
Semestr letni   9
Semestr zimowy   9
Sesja egzaminacyjna   9
Skreślenie   17, 26, 36
Starosta roku   7, 12
Studia równoległe   34
Średnia ocen   41
Termin dodatkowy egzaminu   19
Termin egzaminu   19, 20, 21
Termin egzaminu dyplomowego   38
Termin pracy dyplomowej   36
Termin zaliczeń   18
Termin zaliczeń komisyjnych   18
Upomnienia   16
Urlop   29, 30
Usprawiedliwienie nieobecności   17
Utrata praw studenta   17
Wakacje   9
Wpis warunkowy   26
Wyróżnienia   43, 44
Wznowienie   31
Wzór wpisu do indeksu   10, 15
Zaliczenie komisyjne   18
Zaliczenie poprawkowe   18
Zaliczenie praktyki   22
Zaliczenie przedmiotu   18, 23, 25
Zaliczenie semestru   24