Regulamin studiow

Regulamin Studiów ATR im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy

S p i s   t r e ś c i

Przepisy ogólne
Organizacja studiów
Układ roku akademickiego
Plany i programy studiów
Opiekun: roku, domu studenta, praktyk
Praktyki studenckie
Indywidualna organizacja studiów
Prawa studenta
Legitymacja studencka
Studia indywidualne
Praca zarobkowa studenta
Obowiązki studenta
Dyscyplina studiów
Odpowiedzialność dyscyplinarna studentów
Przeniesienia
Wznowienia
Studia równoległe
Zaliczenie semestru
Zaliczanie przedmiotów
Egzaminy
Zaliczanie praktyk
Oceny
Niezaliczenie semestru
Urlopy
Nagrody i wyróżnienia
Praca dyplomowa
Egzamin dyplomowy
Wolni słuchacze
Europejski System Transferu Punktów
Przepisy końcowe
Skorowidz alfabetyczny

 

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1.   Zasady i warunki przyjęcia na studia określa senat Akademii.

2.   Przyjęcie na studia jest uzależnione od spełnienia określonych przez senat Akademii  wymogów, właściwych dla danego kierunku studiów.

 § 2

1.   Przyjęcie w poczet studentów Akademii następuje z chwilą immatrykulacji i po zło­żeniu ślubowania w obecności rektora lub dziekana. Treść ślubowania określa statut Akademii.

2.   Po immatrykulacji student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks. Indeks jest dokumentem przedstawiającym przebieg i wyniki studiów oraz pozostaje własnością studenta po ukończeniu studiów.

3.   Po ukończeniu studiów absolwent uzyskuje dyplom Akademii. Sposób wręczania dyplomów określa rada wydziału.

§  3

Akademia umożliwia dostęp do wszystkich studiów, zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym i uchwałami senatu oraz nadaje odpowiednie tytuły zawodowe.

§  4

Bezpośrednim zwierzchnikiem i opiekunem wszystkich studentów w Akademii jest  rektor, a na wydziale dziekan.

§ 5

Dziekan sprawuje nadzór nad realizacją planów studiów, podejmuje decyzje we wszyst­kich sprawach studenckich związanych z ich przebiegiem na wydziale nie zastrzeżo­nych do kompetencji rektora i rady wydziału.

§ 6

Od decyzji dziekana przysługuje studentom odwołanie do rektora złożone w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia lub doręczenia decyzji. Niezależnie od studenta odwołanie za zgodą zainteresowanego może wnieść organ samorządu studenckiego.

§  7

1.   Reprezentantem ogółu studentów są organy samorządu studenckiego, a reprezen­tantem studentów danego roku na wydziale jest wybrany przez nich starosta roku.

2.   Organy samorządu studenckiego są powołane do reprezentowania i ochrony intere­sów studentów w zakresie spraw dydaktyczno-wychowawczych i socjalno-bytowych.

§ 8

Niniejszy regulamin obowiązuje  studentów i pracowników Akademii.

 

ORGANIZACJA STUDIÓW

UKŁAD ROKU AKADEMICKIEGO

§ 9

1.   Rok akademicki rozpoczyna się nie później niż 1 października i trwa nie dłużej niż do 30 września następnego roku kalendarzowego.

2.   Rok akademicki obejmuje:

1)   okres zajęć dydaktycznych podzielony na dwa semestry:

- semestr zimowy,

- semestr letni,

       każdy nie dłuższy niż 15 tygodni;

2)   czas trwania czterech sesji egzaminacyjnych, wolnych od zajęć dydaktycznych, trwających łącznie nie krócej niż 6 tygodni:

zimowej - zamykającej semestr zimowy,

zimowej - poprawkowej - zamykającej semestr zimowy w odniesieniu do zaliczeń i egzaminów nie zdanych w sesji podstawowej, trwającej bezpośrednio po zakończeniu zimowej sesji egzaminacyjnej,

letniej - zamykającej semestr letni,

letniej - poprawkowej - zamykającej semestr letni w odniesieniu do egzaminów nie zdanych w sesji podstawowej, trwającej w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym rozpoczęcie nowego roku akademickiego,

3)   czas trwania praktyki programowej, o ile uwzględnia ją plan studiów;

4)   okres wakacji zimowych, wiosennych i letnich, trwających łącznie nie krócej niż 6 tygodni, w tym 4 tygodnie wakacji letnich.

3.   Szczegółową organizację roku akademickiego ustala rektor i podaje do wiadomości co najmniej na trzy miesiące przed jego rozpoczęciem.

4.   Rektor może ustanowić w ciągu roku akademickiego dni wolne od zajęć dydaktycz­nych.

 

PLANY I PROGRAMY STUDIÓW

§  10

1.   Studia odbywają się według planów i programów nauczania ustalonych w Akade­mii, w trybie określonym w ustawie o szkolnictwie wyższym oraz w przepisach wy­konawczych Akademii.

2.   Plan studiów określa przedmioty, zaliczenia, egzaminy, praktyki i ćwiczenia tereno­we obowiązujące każdego studenta. Zawiera ustalenia dotyczące:

1)   czasu trwania studiów, liczbę godzin i rodzaje zajęć dydaktycznych;

2)   wykazu przedmiotów;

3)   obowiązku uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych;

4)   sposobu i form zaliczania poszczególnych przedmiotów.

Ponadto plan studiów może zawierać inne ustalenia wprowadzone przez radę wydziału.

3.   Plan studiów winien być udostępniony studentom poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń wydziału.

4.   W ciągu semestru dziekan podaje do wiadomości studentom wzór wpisu do indeksu z zaznaczeniem obowiązujących zaliczeń i egzaminów. Studenci są zobowiązani wypełnić indeksy zgodnie z podanym wzorem.

5.   Możliwości kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, specjalnościach, profilach kształcenia  i kierunkach dyplomowania ustala rada wydziału.

6.   Na danym kierunku studiów podziału na studia magisterskie i inżynierskie dokonuje dziekan według zasad określonych przez radę wydziału.

7.   Podziału na specjalności, profile kształcenia lub kierunki dyplomowania dokonuje dziekan po zasięgnięciu opinii kierowników zainteresowanych jednostek organiza­cyjnych, opiekuna roku oraz samorządu studenckiego.

      Przy podziale na specjalności brane są pod uwagę możliwości Akademii, potrzeby społeczne i ekonomiczne regionu i kraju oraz uzdolnienia i zainteresowania stu­denta.

8.   Podziały na specjalności, profile kształcenia i kierunki dyplomowania, o których mowa w punktach 5, 6 i 7, powinny być zakończone przed upływem semestru po­przedzającego semestr, na którym zgodnie z planem studiów prowadzone są zajęcia w odpowiednich grupach.

§  11

1.   Szczegółowy plan i rozkład zajęć ustala dziekan.

      Organy samorządu studenckiego mają prawo uczestniczyć w opracowywaniu planu i rozkładu zajęć dydaktycznych. Rozkład zajęć podawany jest do wiadomości stu­dentom poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń wydziału nie później niż na 3 dni przed rozpoczęciem semestru.

2.   Harmonogram egzaminów w sesji zimowej i letniej opracowuje starosta roku w uzgodnieniu z egzaminatorami. Harmonogram ten zatwierdza dziekan co najmniej na dwa tygodnie przed daną sesją.

 

OPIEKUN: ROKU, DOMU STUDENTA, PRAKTYK

§ 12

1.   W celu usprawnienia organizacji procesu dydaktycznego dziekan po zasięgnięciu opinii organów samorządu studenckiego powołuje opiekunów lat na wszystkich sys­temach studiów, opiekuna domu studenckiego i praktyk programowych oraz spra­wuje nadzór nad ich działalnością.

2.   Opiekunami mogą być doświadczeni nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Akade­mii.

3.   Do obowiązków opiekunów należy:

1)   przekazywanie  studentom  podstawowych wiadomości o toku i organizacji stu­diów, obowiązujących w Akademii przepisach;

2)   zapoznanie się z warunkami materialnymi, ewentualnymi trudnościami w nauce, zainteresowaniami i predyspozycjami każdego studenta;

3)   wdrażanie studentów do samodzielnego opanowania wiedzy poprzez kształtowanie umiejętności organizowania pracy własnej, pomoc w uzyskiwaniu niezbędnych pomocy naukowych;

4)   współdziałanie z organami samorządu studenckiego (przede wszystkim ze starostą roku) oraz organizacjami studenckimi i młodzieżowymi działającymi w Akademii we wszystkich sprawach socjalno-bytowych studentów;

5)   przekazywanie organom Akademii opinii i wniosków studentów we wszystkich sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem oraz w sprawach socjalno-
-bytowych studentów.

PRAKTYKI STUDENCKIE

§ 13

1.   Zasady organizacyjno-regulaminowe oraz tryb zaliczania praktyk wynikających
z planów studiów określa dziekan, kierując się przepisami obowiązującymi w tym zakresie.

2.   Odwołanie studenta z praktyki na wniosek zakładu pracy lub niezrealizowanie jej  programu powoduje niezaliczenie praktyki.

 

INDYWIDUALNA ORGANIZACJA STUDIÓW

§  14

1.   Dziekan na pisemną prośbę studenta może ustalić indywidualną organizację studiów w odniesieniu do studentów:

1)   będących członkami sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadry uniwersjadowej, bez względu na ich przynależność klubową;

2)   samodzielnie wychowujących dzieci tzn. małżeństw studenckich i osób samotnych;

3)   inwalidów;

4)   w innych przypadkach szczególnie uzasadnionych.

2.   Tryb ten powinien polegać na ustaleniu indywidualnych terminów realizacji obo­wiązków dydaktycznych wynikających z planu i programu studiów (tj. zaliczenia, egzaminy, praktyki) oraz ewentualnym zwolnieniu studenta z uczestnictwa w nie­których zajęciach.

3.   Tryb ten  nie może obejmować zwolnień od zdawania obowiązujących zaliczeń,
egzaminów i prowadzić do przedłużenia terminu ukończenia studiów.

4.   Dziekan cofa decyzję o indywidualnej organizacji studiów w przypadku:

1)   niespełniania warunków ustalonych w ust. 1;

2)   na wniosek studenta.

 

PRAWA  STUDENTA

§  15

Student ma prawo do:

   1) zdobywania wiedzy i rozwijania własnych zainteresowań naukowych; korzystania w tym celu z pomieszczeń dydaktycznych, biblioteki, urządzeń i środków Akademii oraz z pomocy  nauczycieli akademickich i organów Akademii;

   2) zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich, kołach naukowych oraz uczestniczenia w pracach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w Akademii;

   3) wyboru określonych ustawą władz akademickich oraz przedstawicieli studentów, do organów samorządu studenckiego;

   4) uzyskiwania nagród i wyróżnień;

   5) studiowania według  indywidualnych  planów i programów studiów na zasadach określonych przez radę wydziału kierunkowego*;

   6) otrzymania pomocy materialnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami**;

   7) ochrony zdrowia i opieki lekarskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

   8) rozwijania zainteresowań kulturalnych, turystycznych, sportowych i w tym celu
korzystania z urządzeń i środków Akademii oraz pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów Akademii;

   9) uczestnictwa w zajęciach otwartych innych kierunków studiów;

10) podejmowania pracy zarobkowej, o ile nie koliduje to z obowiązkami studenta.

 

LEGITYMACJA STUDENCKA

§ 16

1.   Studentowi Akademii  przysługuje  legitymacja studencka.

2.   Uprawnienie do posiadania legitymacji studenckiej nie przysługuje w okresie zawie­szenia w prawach studenta.

3.   Każdy student, który utracił prawa studenckie, powinien zwrócić legitymację stu­dencką do dziekanatu oraz uregulować wszystkie inne zobowiązania wobec Akade­mii w terminie dwóch tygodni.

4.   O utracie legitymacji studenckiej student zobowiązany jest niezwłocznie pisemnie zawiadomić dziekana.

5.   W przypadku utraty legitymacji studenckiej w wyniku kradzieży lub innego zdarzenia losowego, student uzyskuje niezwłocznie jej duplikat.

6.   W przypadku nieudokumentowanej utraty legitymacji studenckiej duplikat może być wystawiony po złożeniu pisemnego oświadczenia.

7.   Studenci ostatniego semestru studiów mają prawo posiadania legitymacji studen­ckiej do dnia egzaminu dyplomowego, jednak nie dłużej niż do 30 września.

 

STUDIA INDYWIDUALNE

§17

1.   Student może studiować według indywidualnego planu i programu studiów na za­sadach ustalonych przez radę wydziału.

Studia takie mogą polegać na rozszerzeniu wiedzy w ramach specjalności, zmianie  profilu kształcenia lub kierunku dyplomowania i na skróceniu okresu studiów.

2.   Decyzje w tej sprawie na wniosek studenta podejmuje dziekan, ustalając indywi­dualny plan studiów i program nauczania oraz powołując spośród nauczycieli aka­demickich opiekuna naukowego.

3.   Studia indywidualne mogą podejmować studenci:

1)   po ukończeniu pierwszego roku studiów, jednak nie później niż na rok przed ich regulaminowym ukończeniem;

2)   którzy uzyskali w okresie dotychczasowych studiów średnią ocenę co najmniej dobrą.

4.   Indywidualny plan studiów nie może powodować przedłużenia toku studiów poza okres ustalony ich planem dla pozostałych studentów danego roku.

5.   Dziekan cofa decyzję o studiach indywidualnych, ustala tryb i warunki powrotu do podstawowego toku studiów, biorąc pod uwagę realne możliwości studenta na wniosek:

1)   opiekuna naukowego ze względu na niezadowalające wyniki w nauce;

2)   studenta.

6.   Studentów studiujących według indywidualnych planów i programów studiów, z wyjątkiem odstępstw terminowych, wymienionych w planie indywidualnym obo­wiązuje regulamin studiów.

W tym przypadku warunki przyznawania pomocy materialnej regulują odrębne prze­pisy.

7.   Absolwent, który ukończył studia według indywidualnych planów i programów, otrzymuje załącznik do dyplomu precyzujący charakter studiów i profil kształcenia.

PRACA ZAROBKOWA STUDENTA

§ 18

1.   Student studiów dziennych może podejmować pracę zarobkową. O podjęciu pracy zarobkowej student zobowiązany jest powiadomić dziekana.

2.   Podjęcie pracy zarobkowej przez studenta nie zwalnia go od prawidłowego realizo­wania obowiązków wobec Akademii i nie może uzasadniać opóźnień w ich wypełnia­niu.

OBOWIĄZKI STUDENTA

§ 19

Do obowiązków studenta należy pełne wykorzystanie możliwości kształcenia się, jakie stwarza mu Akademia oraz postępowanie zgodne z treścią ślubowania i regulaminem studiów.

Student zobowiązany jest w szczególności do:

-  dotrzymywania złożonego ślubowania;

-  przestrzegania statutu Akademii, regulaminów, przepisów wykonawczych oraz zwy­czajów akademickich;

-  szanowania władz akademickich;

-  obrony dobrego imienia Akademii oraz członków jej społeczności;

-  godnego zachowywania się w Akademii i poza jej murami;

-  poszanowania mienia Akademii i jego ochrony;

-  dokonywania wymaganych opłat w określonych terminach;

- składania indeksu w terminach wyznaczonych przez dziekana;

-  wypełniania indeksu, kart zaliczeń i egzaminów zgodnie z wzorem wpisów.

 

 

DYSCYPLINA STUDIÓW

§ 20

1.   Studenta obowiązuje aktywny udział we wszystkich zajęciach dydaktycznych prze­widzianych w planie studiów oraz terminowe wypełnianie wszystkich wymagań określonych w planie i regulaminie studiów.

2.   Student jest zobowiązany do usprawiedliwiania wszystkich nieobecności na zaję­ciach, na których obecność jest kontrolowana.

Usprawiedliwienie nieobecności z powodu choroby następuje na podstawie zwolnienia lekarskiego wpisanego do książeczki zdrowia studenta i zgłoszenia pisemnego, w terminie najpóźniej siedmiu dni po rozpoczęciu zwolnienia. Szczegółowy tryb usprawiedliwienia nieobecności ustala prowadzący zajęcia.

3.   Prowadzący zajęcia określa sposób, tryb i termin uzupełniania zaległości powsta­łych wskutek nieobecności studenta na zajęciach, na których obecność jest kontrolo­wana.

4.   Po przekroczeniu limitu 20 % nieobecności na zajęciach dydaktycznych, na których obecność jest kontrolowana, na wniosek prowadzącego zajęcia, dziekan może stoso­wać sankcje regulaminowe do skreślenia z listy studentów włącznie.

5.   Utratę praw studenckich powoduje:

1)   skreślenie z listy studentów;

2)   wydalenie z Akademii;

3)   rezygnacja ze studiów.

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA STUDENTÓW

§ 21

1.   Za postępowanie niegodne studenta lub naruszenie przepisów obowiązujących
w Akademii student ponosi odpowiedzialność przed przełożonymi, komisjami dys­cyplinarnymi lub przed sądem koleżeńskim samorządu studenckiego.

2.   O przekazaniu sprawy do uczelnianej komisji dyscyplinarnej lub sądu koleżeńskie­go decyduje rektor.

3.   Szczegółowe zasady postępowania przed uczelnianą komisją dyscyplinarną regulują odrębne przepisy, a przed sądem koleżeńskim - regulamin sądu.

4.   Za przewinienia mniejszej wagi dziekan albo rektor wymierza karę upomnienia, z po­minięciem komisji dyscyplinarnej lub sądu koleżeńskiego, podając to do wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń dziekanatu.

 

PRZENIESIENIA

§ 22

1.   Przeniesienia mogą być realizowane po zaliczeniu I semestru studiów w okresie pierwszych trzech tygodni danego semestru jako:

1)   przeniesienia z innych uczelni do Akademii lub z Akademii do innych uczelni zarówno krajowych, jak i zagranicznych;

2)   przeniesienia z kierunku na kierunek w obrębie Akademii;

3)   przeniesienia pomiędzy systemami studiów.

Decyzję w tej sprawie  podejmuje dziekan.

2.   Dziekan ustala semestr, na który student może być przeniesiony, oraz termin i spo­sób wyrównania różnic programowych.

3.   Student może się przenieść z innej szkoły wyższej, w tym także z zagranicznej szkoły wyższej za zgodą dziekana wydziału przyjmującego, jeżeli wypełnił wszystkie obo­wiązki wynikające z przepisów obowiązujących w szkole wyższej, którą opuszcza.

Wypełnienie obowiązków w stosunku do uczelni, z której student się przenosi, po­twierdza się wypełnieniem w indeksie "świadectwa odejścia", co daje podstawę do przyjęcia lub przekazania dokumentów.

4.   Przyjęcie osoby przenoszącej się może być uzależnione od jej dotychczasowych wyników w nauce.

5.   Student przyjęty do Akademii z innej uczelni otrzymuje nową legitymację studen­cką oraz nowy indeks. W indeksie należy wpisać podstawę przyjęcia do Akademii oraz wyszczególnić różnice programowe i terminy ich wyrównania.

Do indeksu wpisuje się również przebieg studiów w uczelni, z której student się przenosi. Z dokonanego wpisu powinno wynikać, czy student przeniesiony do Aka­demii jest na danym semestrze po raz pierwszy, czy go powtarza.

6.   Indeks uczelni, z której student się przenosi, stanowiący podstawę przyjęcia do Aka­demii, pozostaje w aktach osobowych studenta przez cały okres jego pobytu w Akade­mii.

§ 23

Przeniesienia, o których była mowa w § 22, nie zmieniają postanowień regulaminu w zakresie udzielanych urlopów, powtarzania roku, wznowienia studiów, tj. nie dają pod­staw do dodatkowych uprawnień.

 

WZNOWIENIA

§ 24

1.   Ponowne przyjęcie na studia osoby, która je przerwała lub została skreślona z listy studentów na pierwszym roku studiów, następuje na ogólnych zasadach rekrutacji na studia wyższe.

2.   Student, który po zaliczeniu minimum II semestru:

1)   zrezygnował ze studiów lub został skreślony z listy studentów z powodu nie-uiszczenia odpowiednich opłat, ma prawo je wznowić i jest traktowany jako stu­dent kontynuujący naukę;

2)   został skreślony z listy studentów z powodu niezaliczenia semestru, ma prawo je wznowić na zasadach powtarzania. 

3.   Wznowienie studiów jest możliwe nie wcześniej, niż po upływie 10 miesięcy od daty skreślenia i nie później, niż przed upływem 5 lat od ich przerwania.

Dziekan może zarządzić egzaminy sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności z przedmiotów wyznaczonych przez niego.

4.   Studia można wznowić na semestrze nie wyższym, niż następujący po semestrze za­liczonym przed rezygnacją ze studiów bądź skreśleniem z listy studentów.

5.   Student skreślony z listy studentów może wznowić studia w dowolnym ich systemie.

6.   Decyzję o wznowieniu studiów podejmuje dziekan, określając jednocześnie warun­ki, termin oraz sposób uzupełnienia zaległości wynikających z różnic w planach i programach studiów.

 

STUDIA RÓWNOLEGŁE

§ 25

1.   Student po zaliczeniu I semestru może za zgodą właściwych dziekanów studiować równolegle inne kierunki lub przedmioty, także w innych uczelniach, o ile wypełnia obowiązki związane z tokiem studiów na podstawowym kierunku.

Studentom studiującym na drugim kierunku przysługuje pomoc materialna, której przyznanie regulują odrębne przepisy.

2.   Studentowi, który na podstawowym kierunku studiów nie wywiązuje się z obowiąz­ków wynikających z regulaminu studiów Akademii, dziekan cofa zgodę na konty­nuowanie drugiego kierunku.

3.   Studia na drugim kierunku, również po ukończeniu studiów wyższych, mogą się za­czynać od pierwszego lub lat wyższych z tym, że przyjęcie na pierwszy rok odbywa się na ogólnych zasadach rekrutacji.

4.   Osoba, która ukończyła jeden kierunek i studiuje na drugim, musi wypełnić wszyst­kie postanowienia regulaminu studiów obowiązującego w Akademii, z wyjątkiem udokumentowanych przypadków losowych, łącznie z tym, że nie może powtarzać żadnego roku studiów.

 

 

ZALICZENIE SEMESTRU

§ 26

1.   Semestr jest okresem zaliczeniowym.

2.   Warunkiem zaliczenia semestru jest spełnienie wszystkich wymagań określonych
w planie studiów.

3.   Liczba egzaminów w jednej sesji egzaminacyjnej nie może przekraczać czterech.

4.   Organizację i tryb zaliczania semestru oraz termin złożenia indeksów do rejestracji ustala dziekan.

5.   Student za zgodą dziekana ma prawo uczestniczyć awansem w zajęciach, zaliczać i zdawać egzaminy z dowolnego przedmiotu przewidzianego w planie studiów na wyższym semestrze, o ile zdał egzaminy i uzyskał wszystkie zaliczenia warunkujące udział w tych zajęciach.

§ 27

Student uczestniczący w pracach badawczych lub wdrożeniowych może być zwolniony z udziału w niektórych zajęciach z przedmiotu, z którym tematycznie związana jest reali­zowana praca. Studentowi można również zaliczyć ćwiczenia, zajęcia seminaryjne, egza­miny z przedmiotu, z którym tematycznie związana jest dana praca. Zaliczenia i zwolnienia z tych zajęć dokonuje prowadzący dany przedmiot.

 

ZALICZANIE PRZEDMIOTÓW

§ 28

1.   Student uzyskuje zaliczenie zajęć z przedmiotu na podstawie pozytywnej oceny pracy w czasie całego semestru.

Warunki zaliczenia ustala prowadzący nie później niż 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Zaliczenia  dokonuje prowadzący zajęcia.

2.   W przypadku nieuzyskania zaliczenia student ma prawo do dwóch zaliczeń poprawko­wych. Warunki i termin zaliczenia poprawkowego student ustala z prowadzącym zajęcia.

      Zaliczenia poprawkowe nie mogą odbywać się w terminach przewidzianych rozkła­dem zajęć.

3.   Ostatecznymi terminami uzupełnienia brakujących zaliczeń przedmiotów są:

-  dla semestru zimowego - ostatni dzień zimowej sesji poprawkowej;

-  dla semestru letniego - ostatni dzień sierpnia.

4.   W przypadku nieuzyskania zaliczenia z zajęć w terminie poprawkowym student ma prawo do złożenia pisemnego odwołania w ciągu 3 dni od daty tego zaliczenia.

Kierownik katedry (zakładu, studium) może zarządzić komisyjne sprawdzenie se­mestralnych wyników pracy studenta. Powinno ono mieć formę ustną i odbyć się w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.

Jeżeli osobą zaliczającą jest kierownik katedry (zakładu, studium), odpowiednią
decyzję podejmuje dziekan.

5.   Zaliczenie komisyjne przeprowadza komisja w składzie trzech osób, powołana przez kierownika katedry (zakładu, studium), który pełni zarazem funkcję przewodniczącego.

Na wniosek studenta w skład komisji mogą wejść jako obserwatorzy: opiekun roku 
i przedstawiciel organu samorządu studenckiego.

Decyzja komisji jest ostateczna.

Jeżeli osobą zaliczającą jest kierownik katedry (zakładu, studium) odpowiednie
decyzje podejmuje dziekan.

 

 

EGZAMINY

§ 29

1.   Student jest obowiązany do zdawania egzaminów w sesji egzaminacyjnej zgodnie z jej harmonogramem. Dotyczy to egzaminów w terminie normalnym i poprawkowym.

2.   Student nie ma prawa do zdawania egzaminu z przedmiotu, z którego uprzednio nie uzyskał zaliczenia. W takim przypadku student traci prawo do jednego terminu egzaminu, nie otrzymując żadnej oceny.

3.   W przypadku uzyskania na egzaminie w terminie normalnym oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego z każdego nie zdanego przedmiotu. Egzamin poprawkowy musi zawierać część ustną.

4.   W przypadku usprawiedliwionej nieobecności studenta na egzaminie w terminie normalnym lub poprawkowym przysługuje mu termin dodatkowy.

5.   W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności studenta na egzaminie w terminie nor­malnym lub poprawkowym traci on prawo do tego terminu, nie otrzymując żadnej oceny.

6.   Ostatecznymi terminami egzaminów poprawkowych są:

-  po semestrze zimowym -  ostatni dzień zimowej sesji poprawkowej;

-  po semestrze letnim - ostatni dzień letniej sesji poprawkowej.

§ 30

1.   Na pisemne odwołanie studenta, złożone w ciągu 3 dni od daty egzaminu popraw­kowego, dziekan zarządza - w uzasadnionych przypadkach - egzamin komisyjny, który powinien odbyć się w terminie  do 14 dni od daty złożenia wniosku.

2.   Dziekan może  zarządzić egzamin komisyjny z własnej inicjatywy.

3.   Dziekan powołuje komisję egzaminacyjną w składzie: dziekan lub prodziekan jako przewodniczący, poprzedni egzaminator, jeden lub dwóch specjalistów z zakresu przedmiotu - lub mu pokrewnego - objętego egzaminem.

4.   Komisji egzaminacyjnej nie może przewodniczyć osoba uprzednio egzaminująca studenta.

5.   Na wniosek studenta w skład komisji egzaminacyjnej może wejść przedstawiciel
samorządu studenckiego lub opiekun roku.

6.   Egzamin komisyjny musi zawierać część ustną.

7.   W stosunku do studenta, który nie zdał egzaminu komisyjnego, dziekan podejmuje decyzję zgodnie z § 34 niniejszego regulaminu.

§31

Student wykazujący się dobrymi wynikami w nauce z danego przedmiotu w trakcie
semestru może przystąpić do egzaminu w dowolnym, uzgodnionym z egzaminatorem terminie przed sesją, w tzw. terminie "zerowym", po uzyskaniu zaliczenia warunkującego przystąpienie do tego egzaminu.

Wynik negatywny tego egzaminu nie powinien powodować utraty przez studenta moż­liwości skorzystania z dalszych terminów regulaminowych.

O dopuszczeniu do terminu "zerowego" decyduje egzaminator.

 

 

ZALICZANIE PRAKTYK

§ 32

1.   Praktyki programowe stanowią część procesu dydaktyczno-wychowawczego i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu zgodnie z ustaleniami rady wydziału.

2.   Praktyki programowe wpisuje się do indeksu wraz z innymi zajęciami dydaktycznymi ustalonymi planem studiów według wzoru podanego przez dziekana.

3.   Studentowi, który z uzasadnionych przyczyn nie odbył praktyki bądź jej części        w wyznaczonym terminie, dziekan może zezwolić na jej odbycie w innym czasie. Przesunięcie terminu odbycia tych zajęć musi być odnotowane w indeksie.

4.   Przesunięcie terminu odbycia praktyki na okres po zakończeniu semestru uniemożli­wia jego zaliczenie we właściwym czasie. Student może uzyskać jedynie wpis warun­kowy na następny semestr z określeniem terminu uzupełnienia zaliczenia.

5.   Program, sposób i formę zaliczenia  praktyk ustala i zatwierdza dziekan.

6.   Dziekan na pisemny wniosek studenta złożony przed terminem odbycia praktyk może mu zaliczyć jej część lub całość na podstawie udziału w obozie naukowym, jeżeli program obozu pod względem merytorycznym odpowiada wymogom określonym
w programie studiów dla danej praktyki.

7.   Dziekan może zaliczyć studentowi na poczet praktyki wykonywaną przez niego pracę zarobkową, w tym również za granicą, jeżeli jej charakter spełnia wymagania prze­widziane w programie praktyk studenckich.

W takich przypadkach nie przysługują żadne świadczenia za praktykę.

 

 

OCENY

§ 33

1. Przy zaliczeniach i egzaminach stosuje się następujące oceny:

celujący                                6,0

bardzo dobry                       5,0

dobry plus                            4,5

dobry                                    4,0

dostateczny plus                 3,5

dostateczny                         3,0

niedostateczny                   2,0

2.   Oceny ze wszystkich egzaminów wpisywane są do: indeksu, karty zaliczeń i egza­minów oraz protokołów.

3.   Ocena ostatecznego zaliczenia oraz każdego egzaminu wraz z datą zgodną z faktycz­nym terminem zaliczenia lub egzaminu musi być wpisana do: indeksu, karty i pro­tokołu.

4.   Zwrot protokołów do dziekanatu powinien nastąpić w terminie wyznaczonym przez dziekana.

5.   Oceny z zaliczeń i egzaminów komisyjnych wpisuje się w dodatkowej rubryce
w indeksie oraz do odrębnego protokołu.

6.   Wszelkie odstępstwa od terminów występujących w § 28 i 29 oraz w § 33 ust. 4
muszą być zawczasu ustalone z dziekanem.

 

NIEZALICZENIE SEMESTRU

§34

1.   W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru, dziekan wydaje decyzję o:

1)   zezwoleniu na powtarzanie semestru, z wyjątkiem pierwszego i drugiego semestru;

2)   warunkowym wpisie na następny semestr studiów,  z terminem ostatecznym odrobienia zaległości;

3)   skreśleniu z listy studentów.

2.   Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie semestru nie więcej, niż jeden raz w czasie trwania studiów, chyba że powodem niezaliczenia była długotrwała choroba lub istnienie innych odpowiednio uzasadnionych przyczyn.

W takich przypadkach decyzje podejmuje rektor.

3.   Studentowi, który powtarza dany semestr studiów, mogą być uznane pozytywne wyni­ki zaliczeń i egzaminów z tego samego semestru uzyskane przed jego powtarza­niem.

Decyzję o tym, na początku semestru, podejmuje prowadzący zajęcia dokonując
odpowiedniego przepisania ocen w indeksie. W przypadkach spornych decyzję
podejmuje dziekan, informując o tym prowadzącego przedmiot.

4.   Student powtarzający semestr może za zgodą dziekana uczestniczyć w wybranych zajęciach następnego roku, zaliczać je i zdawać egzaminy, o ile zdał egzaminy i uzyskał wszystkie zaliczenia warunkujące udział w tych zajęciach.

5.   Warunkowe zezwolenie na podjęcie studiów w następnym semestrze, wraz z powta-rzaniem nie zaliczonego przedmiotu może być udzielone studentowi, gdy:

1)   liczba niezdanych egzaminów i zaliczeń w semestrze nie jest większa niż :

a)   jeden w semestrze pierwszym i drugim,

b)   dwa w semestrach wyższych od drugiego,

jeżeli nie dotyczy przedmiotów kontynuowanych lub utrudniających kontynuację toku studiów;

2)   średnia ocen z egzaminów i zaliczeń w okresie studiów nie jest niższa niż 3,0;

3)   istnieje realna możliwość nadrobienia zaległości w okresie nie dłuższym, niż dwa następne semestry.

6.   Skreślenie z listy studentów następuje w wyniku:

-  niezaliczenia I semestru studiów,

-  niezaliczenia semestru lub roku studiów po raz drugi,

-  rezygnacji ze studiów,

-  nieuczęszczania na zajęcia dydaktyczne,

-  prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej,

-  nieoddania pracy dyplomowej w terminie określonym w § 39 lub niestawienia się na egzamin dyplomowy,

-  niedokonania wymaganych wpłat w ustalonym terminie i wysokości.

 

 URLOPY

§ 35

1.   Studentowi może być udzielony urlop krótkoterminowy lub roczny w przypadku:

1)   długotrwałej choroby, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem akademickiej służby zdrowia;

2)   ważnych okoliczności losowych;

3)   skierowania na studia zagraniczne;

4)   urodzenia dziecka przez studentkę;

5)   opieki nad dzieckiem;

6)   trudnej sytuacji materialnej.

Wniosek o urlop powinien być złożony z chwilą zaistnienia okoliczności czasowo uniemożliwiających kontynuowanie studiów.

2.   Studentowi może być udzielony urlop krótkoterminowy w związku z wyjazdem kra­jowym lub zagranicznym.

3.   Na czas trwania czynnej służby wojskowej student otrzymuje urlop specjalny.

4.   Udzielenie urlopu automatycznie przedłuża termin planowego ukończenia studiów.

5.   Udzielenie urlopu potwierdza się wpisem do indeksu.

6.   W okresie urlopu student zachowuje `_oldbip_uprawnienia` studenckie, a w szczególnych przy­padkach określonych w regulaminie pomocy materialnej - prawo do korzystania z tej pomocy.

7.   W trakcie urlopu student może za zgodą dziekana brać udział w niektórych zaję­ciach następnego roku oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów, o ile zdał egzaminy i uzyskał wszystkie zaliczenia warunkujące udział w tych zajęciach.

§ 36

Studentom po zaliczeniu I roku studiów odpowiedniego urlopu udziela dziekan na pod­stawie opinii komisji lekarskiej lub innych dokumentów, natomiast na I roku urlopu udziela rektor na podstawie opinii komisji lekarskiej lub innych dokumentów oraz opi­nii dziekana.

 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

§ 37

1.   Studentom studiów dziennych wyróżniających się szczególnymi wynikami w nauce, wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków i zdyscyplinowaniem mogą być przyznawane:

1)   nagrody ufundowane przez instytucje państwowe, towarzystwa naukowe, orga­nizacje społeczne - zgodnie z regulaminami obowiązującymi dla tych nagród;

2)   nagrody i wyróżnienia rektora Akademii.

2.   Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt. 2, może być przyznana studentowi, który spełnia warunki określone w ust. 1, zaliczył semestr (rok) w terminie określonym w regu­laminie studiów oraz osiągnął średnią ocen nie niższą niż 4,0.

3.   Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt. 2, może być wypłacona jeden lub dwa razy
w roku, jednak jej wysokość nie może przekroczyć w skali rocznej wysokości mie­sięcznego, najniższego wynagrodzenia asystenta.

4.   Szczegółowe zasady i tryb przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, ustala rektor odrębnym regulaminem.

§ 38

1.   Studenci i absolwenci Akademii mogą być  wyróżnieni w następujący sposób:

1)   wpisem do księgi pamiątkowej Akademii;

2)   odznaką honorową Akademii dla wybitnego studenta, absolwenta w danym roku  akademickim.

2.   Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania wyróżnień ustala rektor w porozumieniu
z organem uczelnianego samorządu studenckiego.

 

PRACA DYPLOMOWA

§ 39

1.   Student studiów dziennych obowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż do dnia:

-  30 stycznia - na studiach kończących się semestrem zimowym;

-  15 czerwca - na studiach kończących się semestrem letnim.

2.   Student studiów zaocznych obowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty zakończenia ostatniego semestru studiów.

3.   Dziekan na wniosek kierującego pracą lub na wniosek studenta może przesunąć ter­min złożenia pracy w przypadku:

1)   długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem akademickiej służby zdrowia;

2)   niemożliwości wykonania pracy dyplomowej lub końcowej w obowiązującym ter­minie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta (np. awaria lub brak odpowiedniej aparatury badawczej niezbędnej do wykonania pracy, brak dostępu do niezbędnych materiałów źródłowych).

Termin złożenia pracy w ww. przypadkach może być przesunięty nie więcej niż trzy miesiące od terminów określonych w ust. 1 i 2.

4.   W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową dziekan obowiązany jest do wyznaczenia innego promotora pracy. Zmiana kierującego pracą w okresie ostatnich 6 miesięcy przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej na zasadach określonych w ust. 3.

5.   Niezłożenie pracy dyplomowej w wyznaczonych terminach powoduje skreślenie       z listy studentów.

6.   Student skreślony z listy studentów w myśl ust. 5 może wznowić studia w terminie nie dłuższym niż 5 lat od daty skreślenia, na zasadach określonych przez dziekana.

§ 40

1.   Pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego do tego nauczy­ciela akademickiego.

2.   Temat pracy dyplomowej powinien być ustalony i wydany studentowi nie później, niż na  rok przed terminem ukończenia studiów.

3.   Przy ustalaniu tematu pracy dyplomowej powinny być brane pod uwagę zaintereso­wania naukowe studenta, a także potrzeby gospodarcze regionu i kraju.

W przypadku, gdy student otrzymuje stypendium fundowane, zawarł umowę przed­wstępną lub jest pracownikiem zakładu pracy, należy uwzględnić również potrzeby danego zakładu.

4.   Za pracę dyplomową może być uznana praca powstała w ramach studenckiego ru­chu naukowego.

5.   Oceny pracy dyplomowej dokonują opiekun pracy i jeden recenzent. W przypadku negatywnej recenzji pracy o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, który może zasięgnąć opinii drugiego recenzenta.

Do recenzentów stosuje się odpowiednie postanowienie z ust. 1.

 

EGZAMIN DYPLOMOWY

§ 41

1.   Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:

-  zdanie wszystkich egzaminów i uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów oraz praktyk przewidzianych w planie studiów,

-  uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z pracy dyplomowej, o ile uwzględnia  ją plan studiów.

2.   Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana, której przewodniczy dziekan albo upoważniony przez niego profesor lub doktor habilito­wany. Oprócz przewodniczącego w skład komisji wchodzą: promotor i recenzent.

3.   Egzamin dyplomowy powinien odbywać się w terminie nie przekraczającym jedne­go miesiąca od daty złożenia pracy.

4.   Dziekan może ustalić indywidualny termin egzaminu dyplomowego dla studenta, który złożył pracę przed upływem terminów określonych w § 39.

§ 42

1.   Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym i stanowi sprawdzian wiedzy studenta z zakresu dyscypliny związanej z tematem pracy, a także sprawdzian znajomości problematyki pracy.

2.   Przy ocenie wyników egzaminu stosuje się oceny określone w § 33 ust. 1.

3.   Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący oraz członkowie komisji.

§ 43

1.   W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nie­usprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie dzie­kan wyznacza drugi termin jako ostateczny.

Powtórny egzamin nie może się odbyć wcześniej, niż po upływie jednego miesiąca    i nie później, niż przed upływem trzech  miesięcy od daty pierwszego egzaminu.

2.   Osobom, o których mowa w ust. 1, nie przysługują `_oldbip_uprawnienia` do pomocy mate­rialnej należne studentom.

3.   W przypadku niezdania egzaminu dyplomowego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję o:

1)   zezwoleniu na powtarzanie ostatniego semestru (roku) studiów;

2)   skreśleniu z listy studentów.

§ 44

1.   Ukończenie studiów następuje po zdaniu egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej dostatecznym. Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów.

2.   Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:

1)   średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń (§ 33 ust. 2 i 3),   z wyłączeniem ocen z zaliczeń zajęć prowadzonych równocześnie z wykładami w tym semestrze, w którym plan studiów przewiduje egzamin z tego przedmiotu;

2)   ocena pracy dyplomowej, o ile uwzględnia ją plan studiów;

3)   ocena egzaminu dyplomowego, o ile uwzględnia go plan studiów.

Wynik studiów:

-  na których obowiązuje wykonanie i obrona pracy dyplomowej stanowi sumę: 3/5 oceny wymienionej w ust. 2 pkt. 1 oraz po 1/5 ocen wymienionych w ust. 2 pkt. 2 i 3;

-  na których nie obowiązuje wykonanie pracy dyplomowej stanowi sumę: 3/5 oceny wymienionej w ust. 2 pkt. 1 oraz 2/5 oceny wymienionej w ust. 2 pkt. 3.

3.   W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik zgodnie z zasadą:

celujący                     6,0           przy średniej ocen         od 5,26

bardzo dobry              5,0  od 4,51 do 5,25

       dobry plus                  4,5  od 4,26 do 4,50

              dobry                         4,0  od 3,76 do 4,25

dostateczny plus       3,5  od 3,26 do 3,75

dostateczny              3,0  do 3,25

4.   Absolwent przed otrzymaniem dyplomu powinien uregulować wszystkie zobowią­zania wobec Akademii, czego potwierdzeniem jest wypełniona karta obiegowa.

 

WOLNI SŁUCHACZE

§ 45

1.   Na  I  rok  studiów  w  charakterze  wolnego  słuchacza  może  być  przyjęty  kandy­dat, spełniający warunki przyjęć na I rok studiów o kierunku zgodnym z kierun­kiem, który zamierza studiować.

2.   Przyjęcie wolnych słuchaczy w poczet studentów może odbywać się wyłącznie:

1)   na początku roku akademickiego;

2)   na kierunki studiów ustalone przez senat.

3.   Liczbę wolnych słuchaczy na poszczególne kierunki studiów ustala rektor na wnio­sek dziekana.

4.   Szczegółowe zasady zaliczania zajęć dydaktycznych i przyjęcia wolnych słuchaczy w poczet studentów określa rektor Akademii.

 

EUROPEJSKI SYSTEM TRANSFERU PUNKTÓW

§ 46

1.     W Akademii funkcjonuje na studiach dziennych Europejski System Transferu Punktów (Europen Credit Transfer System – ECTS) właściwy dla danego kierunku studiów.

2.     Łączna liczba punktów dla wszystkich przedmiotów w semestrze wynosi 30, dla roku studiów 60.

3.     Decyzję w sprawie uruchomienia systemu ECTS dla kierunku studiów oraz zatwierdzenia pakietu ECTS obejmującego informacje ogólne o kierunku, ramowy program każdego przedmiotu, jego miejsce w planie studiów, wymiar godzinowy, sposób realizacji oraz przyporządkowaną liczbę punktów podejmuje, na wniosek dziekana, prorektor ds. dydaktycznych i studenckich.

 

 

PRZEPISY KOŃCOWE

§ 47

Student rezygnujący ze studiów składa dziekanowi pisemne oświadczenie o swojej re­zygnacji.

§ 48

1.   Postanowienia niniejszego regulaminu studiów nie dotyczą słuchaczy studiów po­dyplomowych, studiów doktoranckich oraz studiów i kursów specjalnych.

2.   Postanowienia niniejszego regulaminu studiów mogą być zmienione przez senat Akademii na wniosek rady wydziału lub samorządu studenckiego przed rozpoczę­ciem roku akademickiego.

3.   Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętym niniejszym regulaminem jest rektor.

4.   W sprawach dotyczących porządku i trybu odbywania studiów nie objętych przepi- sami niniejszego regulaminu decyduje rektor.


 

 

SKOROWIDZ  ALFABETYCZNY

 

Awans § 34, 35

Dyscyplina studiów   § 20

ECTS      § 46

Egzamin    § 27, 29, 30, 33, 34, 41, 42, 43, 44

Egzamin dyplomowy  § 41, 42, 43, 44

Egzamin komisyjny     § 30

Egzamin normalny  § 29

Egzamin poprawkowy     § 29, 30

Egzamin zerowy               § 31

Immatrykulacja                 § 2

Indeks                                § 2, 10, 22

Indywidualna organizacja studiów              § 14

Indywidualny plan i program studiów     § 17

Karta obiegowa    § 44

Kary          § 21

Kierunki dyplomowania  § 10

Legitymacja                    § 2, 16, 22

Limit nieobecności      § 20

Nagrody               § 37

Nieobecności          § 20, 29

Niezaliczenie semestru    § 34

Obowiązki studenta         § 19, 20, 21

Oceny           § 33

Odpowiedzialność dyscyplinarna  § 21

Odwołania      § 6, 28, 30, 48

Opiekun roku, domu studenta, praktyk           § 12

Organizacja roku akademickiego   § 9

Plan studiów       § 10

Podział na studia magisterskie i inżynierskie § 10

Powtarzanie    § 23, 34

Praca dyplomowa   § 39

Praca zarobkowa   § 18

Praktyka studencka § 13, 32

Prawa studenta   § 15

Profile dyplomowania   § 10

Program nauczania        § 10

Przeniesienie                 § 22, 23

Przepisanie ocen        § 34

Rejestracja indeksów    § 26

Rezygnacja ze studiów  § 46

Rok akademicki      § 9

Rozkład zajęć         § 11

Różnice programowe    § 23

Samorząd studencki   § 7, 15

Semestr letni         § 9

Semestr zimowy   § 9

Sesja egzaminacyjna   § 9

Skreślenie      § 34, 39, 43

Starosta roku   § 7, 12, 30

Studia równoległe     § 25

Średnia ocen    § 44

Świadectwo odejścia   § 22

Termin dodatkowy   § 29

Termin egzaminu dyplomowego   § 41

Termin pracy dyplomowej   § 39

Terminy zaliczeń    § 28, 29

Terminy zaliczeń komisyjnych   § 28

Upomnienia  § 21

Urlop    § 35, 36

Usprawiedliwienie nieobecności  § 20, 39

Utrata praw studenta  § 20

Wakacje   § 9

Wolny słuchacz    § 45

Wpis warunkowy   § 34

Wynik studiów    § 44

Wyróżnienia   § 37

Wznowienie    § 24

Wzór wpisu do indeksu   § 10, 19

Zaliczenie komisyjne    § 28

Zaliczenie normalne     § 28

Zaliczenie poprawkowe    § 28

Zaliczenie praktyki       § 32

Zaliczenie przedmiotu    § 27, 28, 33

Zaliczenie semestru      § 26, 27, 28


    *   dotyczy studentów dziennych studiów magisterskich;

  **   nie dotyczy studentów studiów zaocznych